A továbbképzés célja:
A résztvevő pedagógusok számára nyújtson alapvető ismereteket a családok eseti működésével, dinamikájával kapcsolatban. Cél, hogy ezen ismeretek birtokában nagyobb hatékonysággal legyenek képesek felismerni a gyermekek otthonról hozott problémáit, s képesek legyenek felismerni, beazonosítani a gyermek viselkedési és tanulási nehézségeit a családi diszfunkciók tüneteiként. A továbbképzés az elméleti ismereteken túl olyan gyakorlati készségek, kialakítását célozza, melyekkel képesek lesznek a pedagógusok a gyermekkel kapcsolatos nehézségek megoldásában együttműködést kezdeményezni, kölcsönös bizalomra épülő kapcsolatot tartani a szülőkkel, valamint a társszakmákat és társszakembereket bevonni, a családot megfelelő szolgáltatáshoz irányítani. A képzés további célja, hogy segítséget nyújtson a pedagógusoknak a krízisek felismeréséhez és a kompetenciahatáraikon belüli cselekvések megtervezéséhez.
A továbbképzés tematikája:
1. Kommunikáció, konfliktusok, konfliktus-helyzetek A képzés során rávilágítunk a konfliktusok elméleti hátterére (okai, kategorizálása, szintjei, megítélése hatása az egyénre és közösségre). További célja a képzésnek olyan kommunikációs technikák elsajátítása, mellyel a kommunikáció eredményesebb lehet – pl. az asszertív kommunikáció vagy a verbális és non-verbális üzenetek összehangolása. Hangsúlyt fektetünk a kérdés gyakorlati aspektusára is: a résztvevők maguk is kipróbálhatják az új technikákat, de értékes tapasztalatot meríthetnek a csoporttársak megoldásaiból is.
2. Konfliktuskezelés - új attitűdök A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása új attitűdök kialakításához, illetve a pedagógusi személyiség folyamatosa alakításához vezet(het). Cél a következő magatartásformák és viselkedési attitűdök, megközelítési módok kialakítása és paradigma- és hangnemváltás: proaktivitás, „bizalomszemüveg”, személyes és közösségi hitelszámla, win-win–elv, a másik okos meghallgatása megújulás – összhangba hozva a berne-i személyiségtípusokkal, ezen személyiségtípusok jellegzetes munkamechanizmusaival.
3. Mediáció A pedagógus folyamatos konfliktusforrás (az értékelés, az értékek átadása mindig megosztó), de egyben „középen” is áll: diákok konfliktusait kell mediálja, szülő-diák, szülő-pedagógus, esetleg pedagógus-pedagógus között kell közvetítsen. Harvey Ratner BRIEF megközelítését dolgoztuk át, így az a magyar iskolarendszerrel kompatibilis és megoldásközpontúvá vált. A mediátor és a coach szerepét (közvetítés és fejlesztés) kötöttük össze. A gyakorló feladatokat is e két szerep szintézisére hangoltuk.
A továbbképzés tartalmi és formai követményei:
Ismerik a tanulók iskolai viselkedését és teljesítményét befolyásoló családdinamikai tényezőket, tudatában vannak a tanulók szocioökonómiai státuszához igazodó nevelői munka jelentőségének, mely megalapozza és támogatja a kognitív fejlesztés lehetőségeit. Tudják alkalmazni az elméleti ismereteket a gyakorlatban, így képesek azonosítani a krízisben lévő tanulókat és segítik őket abban, hogy mielőbb megfelelő ellátást kapjanak.
Minimum részvétel a továbbképzésen:
az összóraszám 90 százaléka.
Egyéb formai követelmények
(Tematikai egységenkénti valamint a záróértékelésre vonatkozó alapítói formai elvárások, melyek a tanúsítvány kiadásának feltételeit képezik – ellenőrző feladatok elvégzése, munkaformákon való részvétel)
A tanúsítvány kiadásának feltétele egy esetleírás készítése és elküldése a képzés zárását követő 5 napon belül, elektronikus formában a képző címére. Formája: minimum 3, maximum 5 oldal terjedelmű (A/4, 1,5 sorköz, Times New Roman betűtípus, 12- es betűnagyság, áttekinthető szerkesztés). Fedőlapon szerepeljen az esetleírás készítőjének neve, intézménye, a továbbképzés címe, a továbbképzést tartó neve, a beadás dátuma.
A továbbképzés alapítási engedély száma:
9/210/2018
A képzés összóraszáma:
30
Képző neve:
Dr. Kissné Kálmán Marianna
Aleva Tünde