Mediáció, kommunikáció és konfliktuskezelés a lemorzsolódás prevenciója érdekében
A továbbképzés célja:
A képzés célja, hogy a pedagógusok megismerjék a konfliktusok fajtáit, a stressz tüneteit, és oldásának, valamint kezelésének lehetőségeit. Cél továbbá, hogy bemutassa a mediáció nyújtotta lehetőségeket a különböző iskolai konfliktusok és stresszhelyzetek megoldásában. A résztvevők ismerjék fel, hogy konfliktus- és stresszhelyzetben mely konfliktus- és stresszkezelési technikát alkalmazzák, valamint mikor használják a meditációt – mint alternatív technikát – módszerként, mindezeket a nevelő munka sikeresebbé tétele, a konfliktusok hatékonyabb megoldása, a stressz és az agresszió elkerülés, a lelki egészség megőrzése, különösen a lelki kiégés (Burnout) elkerülése érdekében. További cél, hogy a pedagógusok a mindennapi munkáikban a konfliktust ne csak, mint romboló, de konstruktív jelenséget is értelmezzék, új attitűdöket alakítsanak ki, az új attitűdök révén új szokásrendeket tudjanak kialakítani saját és diákjaik életében, a tervezés, a bizalomépítés, a konfliktus-megelőzés, -kezelés érdekében.
A továbbképzés tematikája:
1. Kommunikáció, konfliktusok, konfliktus-helyzetek A képzés során rávilágítunk a konfliktusok elméleti hátterére (okai, kategorizálása, szintjei, megítélése hatása az egyénre és közösségre). További célja a képzésnek olyan kommunikációs technikák elsajátítása, mellyel a kommunikáció eredményesebb lehet – pl. az asszertív kommunikáció vagy a verbális és non-verbális üzenetek összehangolása. Hangsúlyt fektetünk a kérdés gyakorlati aspektusára is: a résztvevők maguk is kipróbálhatják az új technikákat, de értékes tapasztalatot meríthetnek a csoporttársak megoldásaiból is.
2. Konfliktuskezelés - új attitűdök A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása új attitűdök kialakításához, illetve a pedagógusi személyiség folyamatosa alakításához vezet(het). Cél a következő magatartásformák és viselkedési attitűdök, megközelítési módok kialakítása és paradigma- és hangnemváltás: proaktivitás, „bizalomszemüveg”, személyes és közösségi hitelszámla, win-win–elv, a másik okos meghallgatása megújulás – összhangba hozva a berne-i személyiségtípusokkal, ezen személyiségtípusok jellegzetes munkamechanizmusaival.
3. Mediáció A pedagógus folyamatos konfliktusforrás (az értékelés, az értékek átadása mindig megosztó), de egyben „középen” is áll: diákok konfliktusait kell mediálja, szülő-diák, szülő-pedagógus, esetleg pedagógus-pedagógus között kell közvetítsen. Harvey Ratner BRIEF megközelítését dolgoztuk át, így az a magyar iskolarendszerrel kompatibilis és megoldásközpontúvá vált. A mediátor és a coach szerepét (közvetítés és fejlesztés) kötöttük össze. A gyakorló feladatokat is e két szerep szintézisére hangoltuk."
A továbbképzés tartalmi és formai követményei:
A képzés végére a résztvevők ismerik a konfliktusok fajtáit, a stressz tüneteit, illetve kezelésének lehetőségeit; elsajátítják a mediáció nyújtotta lehetőségeket a különböző iskolai konfliktusok és stresszhelyzetek megoldásában. A résztvevők elsajátítják a különböző konfliktus- és a stresszkezelési technikákat a nevelő munka sikeresebbé tétele érdekében. Új pedagógiai attitűd- és szokásrendszert tudnak kialakítani, s ehhez új módszertani stratégiákat kapnak.
Minimum részvétel a továbbképzésen: az összóraszám 90 százaléka.
(Tematikai egységenkénti valamint a záróértékelésre vonatkozó alapítói formai elvárások, melyek a tanúsítvány kiadásának feltételeit képezik – ellenőrző feladatok elvégzése, munkaformákon való részvétel)
A továbbképzés 90%-án való részvétel, és a záró feladatsor minimum 75%-os teljesítése.
A továbbképzés alapítási engedély száma:
596/10/2021
A képzés összóraszáma:
30
Képző neve:
Balda László
Pedagógus
Panasztétel, jogorvoslat lehetősége:
A Debreceni Egyetem panaszkezelési rendszerének részletes szabályait a Debreceni Egyetem Minőségbiztosítási Kézikönyv VII. Melléklete tartalmazza.