Együttműködési kompetencia fejlesztése a lemorzsolódás ellen a képszerűség eszközeivel
A továbbképzés célja:
Cél, hogy a részt vevő pedagógusok elsajátítsák a kognitív képességek fejlesztésén túl a diákok kreativitására és együttműködésére ható módszereket a tanítási folyamatában. Ismerjék meg a lemorzsolódásra ítélt diákok sikerélményhez juttatásának lehetőségeit, technikáit, mivel a művészi, egyéni, más irányú kreatív tehetség csoportban jobban kibontakozhat. A minél több sikerélményt nyújtó, élmény alapú tanítás módszereinek, eszközeinek bemutatása mellett cél az együttműködési képességek és társas kompetenciák fejlesztése, a művészet stresszoldó hatásának megtapasztalása, hogy a tanár munkája során biztonsággal és tudatosan alkalmazza azokat.
A továbbképzés tematikája:
1. Vizuális kommunikáció
2. Képek, jelenetek játékos feldolgozása
3. Képes rajzos használati utasítás létrehozása. Érzékelhető tulajdonságok alapján azonosságok és különbözőségek tudatos felismerése, leírása egy természeti világban
4. Az ember alkotta képek, műalkotások értelmezése. Barangolás a műalkotások világában. Különböző korok és kultúrák jellemzői a közlés az emberi kommunikáció szemszögéből
5. Természeti képek hatása az emberi kapcsolatokra. Környezetünk ahol élünk
6. A család és az iskola szerepe a szociális, együttműködési kompetencia fejlesztésében
7. Kommunikáció a médiában. Szöveg és kép együttes jelentésének értelmezése
A továbbképzés tartalmi és formai követelményei:
Ismerje a szociális kompetencia területéhez tartozó fejlesztési lehetőségeket. Az együttműködési képesség fejlesztéséhez ismerjen meg a művészetek (vizuális és irodalom) segítségével olyan hatékony technikákat, mely az iskolai lemorzsolódást csökkenti. Tudjon módszertani segítséget nyújtani a sikeres gyakorlati tevékenységekhez. Ismerje a vizuális információk tudatos befogadásának fontosságát. Tudja használni a szöveg és kép együtt értelmezését mindennapi élethelyzetekben. Ismerje a művészeti nevelés értékközvetítő, értékteremtő és személyiségformáló szerepét. Képes legyen gyakorlati tevékenységek során lehetőséget biztosítani a kompetenciák legszélesebb körű fejlesztésére. Tudja, hogy az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség kompetenciájának folyamatos mélyítése lehetőséget teremt az önismeret és a társas kapcsolati kultúra fejlesztésére.
Minimum részvétel a továbbképzésen: az összóraszám 90 százaléka.
(Tematikai egységenkénti valamint a záróértékelésre vonatkozó alapítói formai elvárások, melyek a tanúsítvány kiadásának feltételeit képezik – ellenőrző feladatok elvégzése, munkaformákon való részvétel)
Záró ellenőrzési mód megnevezése: A továbbképzés tartalmi követelményeinek megfelelően a továbbképzésen résztvevő saját tanári munkájáról írott esetleírás készítése. Az esetleírás tartalmazza példákkal, konkrét, nevelési-és tanítási helyzetek bemutatásával annak megfogalmazását, hogyan látja hasznosulni a módszertani fejlesztést, a készségeket, képességeket és tudástartalmakat mindennapi tanári munkájában. Záró ellenőrzési mód leírása: Elektronikus formában írott és a képző számára megküldött esetleírás minimum 3, maximum 5 gépelt oldal terjedelemben (Times New Roman, A/4, 12-es betűméret, 1,5 sortáv). Értékelés szempontjai: A továbbképzésen elsajátított módszerek, stratégiák, értelmezések megjelenése az esetleírásban. Az értékelés módja: megfelelt/nem felelt meg Határidő: A képzés zárását követő 5 napon belül kell az esetleírást elküldeni elektronikusan a képző címére.
A továbbképzés alapítási engedély száma:
9-113/2018
A képzés összóraszáma:
30
Képző neve:
Rácz Imre
A képzés megkezdéséhez elvárt szakképzettség:
Pedagógus
Panasztétel, jogorvoslat lehetősége:
A Debreceni Egyetem panaszkezelési rendszerének részletes szabályait a Debreceni Egyetem Minőségbiztosítási Kézikönyv VII. Melléklete tartalmazza.